محتوای پست ....

1398/9/10
  • هدف از طراحی موشن گرافیک چیست؟چگونه موشن گرافیک بسازیم؟ موشن گرافیک چگونه ساخته می شود؟ موشن گرافیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ موشن گرافیک رایگان، موشن گرافیک افتر افکت،

    هزاران سوال دیگر در ابطه با موشن گرافیک وجود دارد که موارد گفته شده چند نمونه رایج از سوالت پرسیده شده توسط کاربران می باشد که هدف ما در این مقاله پاسخ  به سوالات گفته شده می باشد.

    موشن گرافیک چیست؟

    در مرحله اول برای ساخت موشن گرافیک باید تعریف دقیق موشن گرافیک را بدانیم.

    خوش بختانه امروزه با توجه به زیاد بودن تبلیغات و استفاده از روش های نوین تبلیغاتی استفاده از پوستر موشن و یا انیمیشن بسیار گسترده شده است و در بین مخاطبان از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است همان طور که می دانید موشن گرافیک شاخه ای از علم گرافیک می باشد که شامل متراکم کردن اجزا همراه با ادد کردن صوت می باشد هدف گروه پونیما  در این مقاله پاسخ به سوال اصلی "موشن گرافیک چیست؟" می باشد .

    به چه صورت موشن گرافیک(انیمیشن) بسازیم؟

    برای درست کردن انیمیشن باید Keyframe بسازید حال Keyframe چیست؟

     اصول متحرک سازی تصاویر به چه صورت است؟

    به نقطه ای که پوزیشن تصویر تغییر کرده و در آن حالت قرار می گیرد Keyframe گفته می شود مثلا فرض کنید میخواهید یک مثلت در عرض 2 ثانیه از سمت چپ به سمت راست حرکت کند پس برای اینکار باید حالت ابتدایی و انتهایی را در نظر بگیرد یعنی کی فریم اول در ثانیه اول(حالت اول) در نقشه شروع قرار می گیرد و در فریم دومی بر روی حالت انتهایی یعنی ثانیه دوم Keyframe را قرار می دهیم در واقع پوزیشن (محل قرار گیری عنصر فرق می کند) به بیان ساده تر ،کی فریم ها مسئول ثبت لحظات هستند و باعث بوجود آمدن تصاویر متحرک می شوند.

    در ابتدا باید کلید انیمیشن را فعال کنیم چون با فعال بودن این کلید میتوان انیمیشن سازی را آغاز کرد برای این کار طبق تصویر باید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید تا به رنگ ابی تبدیل شود مورد که باید دقت کنید این است که در نوار تایم لاین (نوار زمان) باید نقطه شروع روی ثانیه صفر قرار گرفته باشد و نقطه انتهایی در ثانیه پنجم و باید در ثانیه 5 کلیک کنید تا شکل مثلث کوچک در آن قسمت ایجاد شود که این یه معنی ثبت فریم در نقطه انتهایی می باشد .

    موشن گرافیک چیست؟

    در موضوع روش ساخت موشن گرافیک ، دو حالت برای انتقال مربع وجود دارد و با زدن دکمه space ، ثبت فیلم شروع می شود که ما در اینجا در 2 ثانیه اول هیچ نوع حرکتی نداریم چون هیچ حرکتی به آن نداده ایم به همین دلیل باید در نقطه دوم باید مربع را جابجا کنیم در ثانیه های جلوتر با ایجاد کردن مربه در ثانیه مورد نظر کی فریم ایجاد می شود

    مهم ترین بخش در ساخت موشن گرافیک شناخت حالت های کی فریم می باشد.

    در حالت کلی بخش های پیش فرض که در انیمیشن سازی وجود دارد بسیار ساده می باشد و بخش های پیش فرض موجود معمولا جذابیتی ندارد مثلا اگر بخواهیم حرکت یک ماشین را نشان دهیم در این حالت تنظیمات پیش فرض موجود نمی تواند پاسخ گوی نیاز های ما باشد چون در ابتدا کار ماشین حرکت آهسته ای دارد و رفته رفته به سرعت آن افزوده می شود و در انتها نیز سرعتش کم می شود ولی در حالت های پیش فرض موجود در انیمیش سازی حرکت به صورت یکنواخت بوده و هیچ گونه تغییر در آن ایجاد نمی شود که این حالت به صورت لوزی شکل نمایش داده می شود.

    روش های ساخت کی فریم به شرح زیر است

    • حالت  در ساخت موشن گرافیک چیست؟Easy Ease  در بحث چگونه موشن گرافیک بسازیم در این حالت ، جسم متحرک حرکتی شبیه به حرکت ماشین را نمایش خواهد داد یعنی در ابتدا و انتهای کار حرکتی آهسته دارد و در اواسط کار دارای سرعتی تند می باشد برای انتخاب کردن نوع حرکت های کی فریم میتوان روی یکی از آنها کلیک راست کرد و بعد از قسمت Keyframe Assistant میتوانید حالت دلخواه را انتخاب کنید.

    ساخت موشن گرافیک -مرحله دوم

    • حالت Easy Ease In  در ساخت موشن گرافیک چیست؟ در این نوع حرکت جسم تا آخر حرکت سرعتی یکنواخت و سریع خواهد داشت و در آخر سرعت آن کم می گردد در این نوع کی فریم ها به حالت فلش به سمت راست تبدیل می شوند.
    • حالت Easy Ease Out  در ساخت موشن گرافیک چیست؟ در این نوع حرکت در شروع کار جسم حرکتی شبیه ماشین دارد یعنی کم کم سرعت ان زیاد شده و تا انتها سرعت آن زیاد می باشد  

    در این نوع، کی فریم ها به حالت فلش به سمت چپ تبدیل می شوند.

    آشنایی با محیط Graph Editor در چگونه موشن گرافیک بسازیم؟

    ابتدایی ترین کار در ساخت موشن گرافیک آشنایی کامل با محیط ادیتور می باشد.

      خوشبختانه وجود ادیتور های مختلف امکان ساخت موشن گرافیک را برای ما آسان کرده است که Graph Editor یکی از ادیتورهای مناسب برای اینکار می باشد میتوان با انتخاب سرعت های مختلف با حرکت های جذاب ، انیمیشن های متنوع و دقیقی را ساخت که کاربر پسند باشند .

    زمانی میتوانیم موفق به ساخت موشن گرافیک شویم که دو نقطه با هم از لحاظ حرکت تفاوت داشته باشد.

    این نمودار به شکلی است که وقتی دو حرکت متفاوت داشته باشیم باید این نمودار را انتخاب کنیم که نمودار دو قسمت معمولی به حالت خطی بوده و نمودار Easy Ease به حالت منحنی بوده و در تصویر زیر نمودار Easy Ease In را مشاهده می کنید .

    موشن گرافیک چیست؟ 3

    نمودار Easy Ease Out به حالت زیر است

    روش ساخت موشن گرافیک

    زمانی که سه حالت منحنی داشته باشیم میتوانیم با انتخاب نقاط و دسته های مورد نظر ، حالت نمودار را تغییر دهیم .

    شما با تسلط و کسب تجربه میتوانید گراف ها را تنظیم کنید و مشن های زیبایی را خلق نمایید.

     البته پلاگین ها و اسکریپت هایی در این باره ارائه شده اند که میتوانید به راحتی از آنان استفاده کرده و امکانات متنوعی اضافه کرد .

    این نمودار Value Graph می باشد که در این حالت امکان کنترل جابجایی و Transform وجود دارد اگر بخواهید سرعت انیمیشن را با استفاده از نمودار کنترل کنید در این حالت می توانید از نمودار Speed Graph استفاده کنید روش کار به این صورت می باشد که با کلیلک بر روی آن می توانید حالت های نمودار را تغییر دهید در نمودار زیر سرعت بین دو نقطه نمایش داده می شود

    موشن گرافیک مرحله پنجم

    نمودار سرعت بین دو نقطه در نمودار نشان داده شده اگر نقاط اول و آخر را پایین بیاوریم سرعت کم می شود و اگر نقاط را بالا ببریم سرعت زیاد می شود و همچنین با تغییر دستک های زرد میتوانید سرعت بین دو نقطه را تنظیم کنید

    در حالتی که آخر گراف به سمت قله ی بالا باشد در این حالت سرعت بیشتری در انتهای نمودار خواهیم داشت در صورت داشتن گراف شبیه کوه ، در حالت میانه سرعت بالا تری را خواهیم داشت

    موشن گرافیک -مر حله ششم

    به این مورد توجه کنید که تمام نقاط و گراف های بالا در قسمت پایینی درست شدند یعنی باید در بخش های مختلف گراف های مربوط را ایجاد کنیم مثل نوع چرخش یا حالت تغییر اندازه، پس در حالت کلی در نمودار سرعت در صورت بالا بودن منحنی سرعت بیشتر می شود و در صورت پایین بودن نمودار سعت کاهش می یابد شما فقط با انجام تمرین های متنوع و تمرین میتوانید به خوبی حالت های مختلف را ایجاد ومدیریت کنید .

    آموزش کد نویسی Expression در چگونه موشن گرافیک بسازیم؟

    در مراحل ساخت موشن گرافیک اگر شما نخواهید کی فریم ایجاد کنید در اینصورت باید اقدام به کد نویسی کنید در برخی از موارد ساختن انیمیشن به صورت دستی کاری بسیار دشوار می باشد که در این مواقع استفاده از کد نویسی کاری بسیار مناسب می باشد.

    کد نویسی در ساخت انیمیشن به این صورت می باشد که کد ها از قبا توسط برنامه نویسان نوشته شده است و شما باید این کد های آماده را کپی نمایید با گمی جستجو خیلی راحت میتوانید ین کد ها را از انواع وب سایت ها پیدا کنید

    مثلا ارگ بخواهیم حرکت عقربه های ساعت را با صورت دستی و با استفاده از فریم ها ایجاد کنیم این کاری بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود ولی با استفاده از کد نویسی بسیار راحت بوده و در مدت زمان کوتاهی به اتمام می رسد.

    در این قسمت رایج ترین کد نویسی  را شرح خواهیم داد

    • کد نویسی زمان: اگر بخواهیم جسمی به طور مداوم با سرعت ثابت چرخش یابد باید به بخش روتیشن آبجکت مراجعه کنیم همان طور که گفت شد در کد نویسی نیازی به ساخت کی فریم نداریم برای نجام کد نویسی باید با نگه داشتن کلید آلت آن دکمه را فشار دهیم تا محیط کد نویسی نمایش داده شود بعد از ظاهر شدن محیط می توانید با کپی کردن کد های مورد نظر، موشن مورد نظر را پیاده کنیم و از محیط خارج شویم .

    برای انجام عمل چرخش باید تایم و سرعت چرخش را با عدد مشخص نمایید .

    مثلا عبارت Time*200 متشکل از سه کلمه می باشد که time به معنای زمان و ستاره برای جدا کردن دو کلمه و عدد 200 به معنای چرخش دویست درجه ای می باشد.

    و یا برای چرخش در دو ثانیه باید time*180 را تایپ نمایید این به معنای 180 درجه در یک ثانیه و 360 درجه در 2 ثانیه می باشد برای غیر فعال کردن نیز می توانید کد نوشته شده را پاک نمایید .

    • کد نویسی لرزش آبجکت:در مواقعی که بخواهیم یک آبجکت را به صورت پی در پی جابجا کنیم و یا لرزش داشته باشیم از کد مخصوص در بخش Position میتوانیم استفاده نماییم  مثلا برای جذاب کردن موشن گرافیک میتوانیم یه سری متد ها را بخش موشن لرزش میتوانیم قراردهیم

    مثلا برای اینکه بتوانیم یک توپ شیطونک را در داخل یک جعبه را به صورت دائما در حال بازی است میتوانیم از کلمه Wiggle استفاده کنیم و بعد در داخل پرانتز دو عدد اضافه کنیم که این اعداد به وسیله "،" از هم جدا خواهد شد که عدد نوشته شده درچپ به معنی قدرت حرکت و عدد سمت راست به معنی میزان جابجایی در صفحه می باشد مثلا

     (500،8) Wiggle ، که در این حالت عدد 8 قدرت حرکت در راستا y و عدد 500 میزان جابجایی عنصر در صفحه در راستای محور x می باشد.

    آموزش تکنیک Parallax در ساخت موشن گرافیک

    برای ساختن موشن گرافیک می توانید از تکنیگ پارالاکس (Parallax) استفاده نمایید.

    به طوری که ب استفاده از این تکنیک می توان حالت طبیعی تری را ایجاد کرد مثلا وقتی در طبیعت هستیم مسلما نوع حرکت کوه ها با درختان از لحاظ بصری متفاوت می باشد به هیمن خاطر می باشد که علاوه بر فاصله ما با جسم مورد نیز اندازه آن نیز مهم می باشد

    مثلا کوهی بسیار بزرگ حرکت آهسته تری دارد در مقایسه با یک درخت در این نوع حرکات باید از آبجکت سه بعدی استفاده نماییم تا اجسام و حرکاتشان طبیعی تر نمایش داده شوند.

    برای ساختن این نمونه ابتدا یک درخت و کوه را اضافه می کنیم و در مرحله عدد حالت سه بعدی آن را فعال می نماییم که با فعال شدن حالت سه بعدی محور z نیز به لیست حالت حرکات اضافه می شود پس در محور z  نیز می توانیم جابجایی داشته باشیم

    ابتدا باید درخت ها را به تعدا مورد نیاز کپی کنید که برای اینکار می توانید از Duplicate

    و یا کلید میانبر     Ctrl + D استفاده کنید در این مرحله می توانیم انها را در پوزیشن های مناسب جای گذاری کنیم و کوه را به طرف عقب ببریم

    موشن گرافیک مرحله هفتم

    نکته مهمی که در بحث ساخت موشن گرافیک وحجود دارد این است که باید هنگام جابجایی

    باید تمام عناصر به یک کنترلر وصل باشد که با ساختن یک Null Object و سه بعدی کردن آن ، این کار ا به راحتی میتوانیم انجا دهیم که تمام لایه هایی که میخواهند جابجا شوند باید به یک کنترلر Parent وصل گردند.

    پس با جابا کردن کنترلر Null می توانید تمام لایه ها را جابجا نمایید و فراموش نکنید که باید کنترلر را هم سه بعدی نمایید.

    در این مرحله است که با چیدمان متفاوت دور و یا نزدیک کوه و درخت به حالت پارالکس پی میبریم باید تمام اجزا را دو درو نقطه مورد بررسی قرار دهید چون تغییر در زاویه دید باعث ایجاد عمق متفاوت و سه بعدی دیده شدن  جسم می شود برای مثال این منظره از دو نقطه متفاوت بالا و پایین مثلا از دید اسنان و یا از دید پرنده با عمق متفاوتی نمایش داده می شود .

    دقت به زوایای دید در ساخت موشن گرافیک بسیار مهم و حیاتی می باشد و ددر صورت رعایت شدن اصول اثرات فوق العاده ای خلق خواهید کرد.

    روش ایجاد ترانزیشن در ساخت موشن گرافیک به چه صورت می باشد؟

     دانستن کارایی ترانزیشن در ساختن لنواع موشن گرافیم ها بسیار ضرر و مهم می باشد مثلا برای اینکه بین دو حرکت پرش نداشته باشیم و نظره غیر عادی نمایش داده نشود باید تغییر حالت به گونه ای امجام شود که غیر عادی دیده نشود و حالت طبیعی بودن را حفظ کنیم پس برای اتصال دو کامپوزیت میتوانید از ترانزیشن استفاده نمایید چون ترانزیشن ها افکتهای جذابی می باشند که کارایی بسیاری در ساخت موشن گرافیک دارند.

     ستاره موجود در برنامه افترافکت یک سری از تنظیمات را دارد که برای اینکه بتوانید افکت ها را بهم متصل کنید میتواند آنها را در زیر هم قرار داده و با لایه بالایی اعمال نمایید و تنظیمات را ببندید

    سپس باید ویدیوی ترانزیشن را در مکان مناسب بین دو لایه طوری تنظیم کنید که شروع و پایان دو لایه به ترانزیشن ختم گردد.

    بعد از TimeLine موجود در بخش Mode  می توانید سربرگ کورد نطر را فعال کرده و تنظیمات آن را انجام دهید

     ترانزیشن ها معمولا حالت سیاه و سفید دارند که به این نوع از تصاویر آلفا می گویند روند کار این لایه ها به گونه ای است که وقتی دو لایه کنار هم قرار می گیرند ما مشخص می کنیم که کدام لایه در خالت سفید و کدام لایه در حالت مشکی قرار بگیرد

     موقعیت ترانزیشن در ساخت موشن گرافیک

    موشن گرافیک مرحله نهایی

    طبق تصویر بالا می توانیم دو لایه را طبق شکل بالا تنظیم نماییم و در بخش   Trackmat این قسمت را می توانیم برای ترانزیشن انتخاب نماییم.

    پونیما ۳۰۷ بازدید